Close this search box.

Press Release – Moving The Dial

Prior to 2020, the Lung Health Foundation operated as the Ontario Lung Association. Enjoy this content from our archives.

The Lung Association wants to help Canadians gain control of their asthma

A new report shows Canadians living with asthma are missing out on their lives despite thinking their asthma is well managed.

A national asthma report released today by The Lung Association, revealed almost a third (28 per cent) of Canadians living with asthma have stopped exercising, are no longer pursuing activities of interest to them, or have missed school, work or other social engagements because of their disease.

Over 3.8 million Canadians live with asthma and almost all (92 per cent) believe that their asthma is under control. Yet, the report found 36 per cent, about 1 million Canadians, experience symptoms regularly.

“Gaining a better understanding of why patients are not diagnosed sooner with asthma, giving them the tools they need to learn how to control their disease and ensuring they are treated properly will reduce the human and economic burden of asthma,” says Dr. Paul M. O’Byrne, Professor of Medicine and Dean and Vice-President, Faculty of Health Sciences, McMaster University. “Moving the Dial will give us insights into how we can address these challenges.”

More than 30 per cent of Canadians living with asthma reported forgetting to take their prescribed medication as the main reason for not managing their asthma appropriately. As well, over the past 12 months, only 29 per cent of people living with asthma have received asthma education and only 15 per cent have received an action plan from their primary care physician.

“Our Moving the Dial report shows that Canadians are struggling to manage a disease that is prevalent in our country,” says Terry Dean, President and CEO, Canadian Lung Association. “Patients need to know they don’t have to stop being active to accommodate their asthma. We have developed an asthma action plan that helps start important conversations between patients and healthcare professionals. Having an action plan in place increases the likelihood of taking medications as prescribed and improves overall management of asthma.”

Canadians can access the online action plan developed by The Lung Association to help them gain more control over their condition and talk to their doctor about their asthma health.

À propos du projet

Le projet intitulé Faire avancer le diagnostic et le traitement de l’asthme examine les barrières et défis auxquels un patient doit faire face durant son expérience avec l’asthme. [read more] Durant ce parcours, de nombreuses lacunes et obstacles peuvent survenir, qu’il s’agisse de la manière dont le diagnostic est posé, du moment où il est posé ou quand le traitement est mis en place. Cette étude va aider l’Association pulmonaire ainsi que d’autres à façonner un environnement qui soutiendra de manière plus efficace et plus rapide le diagnostic et le traitement, et fournira une base solide pour soutenir des efforts centrés autour de l’éducation, de la sensibilisation et du travail de plaidoyer.

Pour améliorer la vie de millions de Canadiens vivant avec l’asthme, il est impératif de faciliter l’accès au diagnostic, traitement, soutien et à l’éducation à chaque étape de leur parcours. Cela débute lorsque les premiers symptômes font leur apparition, avec par exemple l’accès à un médecin de famille pour l’examen et la pose du bon diagnostic. Le test de spirométrie, considéré comme le test de diagnostic par excellence selon la Société canadienne de thoracologie, permet un diagnostic adéquat, lequel est nécessaire pour bénéficier d’un traitement adapté. L’accès aux traitements, dont les produits biologiques respiratoires, et leur disponibilité sont déterminants pour que les patients puissent mener une vie active et satisfaisante. L’éducation des patients aussi bien que des professionnels de santé sur l’usage approprié des médicaments et des équipements, ainsi que sur des outils de gestion pour les patients tels que les plans d’action contre l’asthme, permettra que les Canadiens vivant avec l’asthme soient outillés pour gérer leur maladie et aidera à diminuer les coûts et la pression sur le système de santé.

Pour se rapprocher de ce tableau idéal, il faut faciliter l’accès au test de spirométrie accrédité et de haute qualité, améliorer la formation des fournisseurs de test et des personnes interprétant les résultats, ainsi que réguler les sites où le test est effectué. Une meilleure éducation est également nécessaire pour aider les patients et les physiciens à comprendre ce qu’est le contrôle de l’asthme. Les patients doivent apprendre comment contrôler leur asthme, comprendre le type d’asthme dont ils sont atteints, et s’assurer qu’ils suivent un plan de gestion qui leur est adapté.

L’utilisation d’un plan d’action contre l’asthme a montré qu’elle développe des comportements qui améliorent le contrôle de l’asthme et aident le patient à défendre ses droits. Former les fournisseurs de soins de santé et les patients aux bénéfices d’un plan d’action contre l’asthme et comment utiliser cet outil pourrait aider à améliorer le contrôle de l’asthme et la qualité de vie pour les patients, à réduire les coûts des services de santé et à amener les patients à jouer un rôle plus actif dans la prise en charge de leur maladie.

Ces facettes peuvent conduire au traitement optimal pour les personnes vivant avec l’asthme. L’asthme n’est pas le même pour tous les patients, et un type de traitement ne conviendra pas à tous. Un diagnostic approprié, suivi de l’éducation des patients et des fournisseurs de soins de santé, conduira à un traitement personnalisé et efficace.

Ce projet a été rendu possible par le soutien financier d’AstraZeneca Canada

About Moving the Dial on the Diagnosis and Treatment of Asthma

The results of the report were based on 1,510 surveys completed by Canadians living with asthma between October 15, 2018 and November 2, 2018, using Leger’s online panel. The margin of error for this study was +/-2.5%, 19 times out of 20. The report was sponsored by AstraZeneca as part of an awareness and education campaign focusing on Canadian patients and healthcare professionals.

About The Lung Association

The Lung Association is the leading organization in Canada working to promote lung health and prevent and manage lung disease. This is done by funding vital research and pushing for innovative ways to help people manage their health. The Lung Association’s role is to improve respiratory health and the overall quality of life through programs, education, research, training, treatment and prevention of lung disease.

For more information, please contact:

Rebecca Tsehay
Edelman